"It is not art if it is not shared" Christa Meola

1 december 2012

NOVEMBER TEMA

Så har ni tolkat vårt förslag för november. Åsa frågade er att presentera en estetisk behaglig bild enligt vad Göran Segeholm kallade för "den gröna backen" under workshopen på Fotografiska. Här följer en förklaring på vad "den gröna backen" betyder:

I fallet landskapsfotografi lyder formeln:
• Ett huvudmotiv som kan beskrivas som "fint" eller "vackert". Detta gör att betraktaren förstår varför bilden är tagen, som i "Jag förstår att Tomas ville ta en bild av det här fina huset." Det skulle också kunnat vara en vacker ek, en älg i solnedgång eller en fyr i kustbandet, precis i slutet av blå timmen.
• Detta huvudmotiv ska tydligt vara huvudblickfång i bilden, det ska ta minst 60 procent av all "titt-tid". Betraktarens ögon ska alltså återvända till huvudblickfånget gång på gång.
• När ögat rör sig enligt den modellen (huvudblickfång -> periferi -> huvudblickfång) så brukar man tala om "passiv ram", vilket också är ett krav för den här bildtypen. (I just detta avseende är uppfyller faktiskt inte Tomas bild grön backe-kriteriet fullt ut, hans vasskant ligger så nära nedre bildkanten att det kan uppfattas som en irritation. Om den här bilden skulle ha varit en hundraprocentig grön backe så skulle vasskanten legat en bra bit högre upp i bildytan).
• Stort djup i bilden – det ska vara långt mellan de motivdelar som befinner sig närmast kameran (vassen) och de som befinner sig längst bort (skogen). Detta ger en djupverkan som de flesta tycker är behaglig.

Mitt bidrag till temat var att man skulle använda färgerna som en del av kompositionen, så att det skulle bli en "gron backe" där färgerna spelar roll och förstärker känslan.

Sandra Lindström

Jakob Axelsson

Margit Larsson-Nordén

Stefan Ljungwall


Tomas Jansson

Gunnela Blomqvist

Jan Sahlen

 Anders Eriksson

Linn Bryhn Jacobsen 

Lasse Sundin

Daniel Jafari

Ingrid Hynynen

Anne-Sophie Enberg

Joan Asp

Kine Meijer

Elisabeth Säfström

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Här lämnar jag och Åsa stafetten till två fellas som väljer nästa tema. Ni var alla oerhört duktiga och det var verkligen tufft för både mig och Åsa att välja en - alla har klarat temat utmärkt!

    Nu har man tid till den 6e januari nästa tema.

    Åsa:

    Åsa tvekade mellan Jakob och Kines bild men valde Kine eftersom [citerar]

    "Bilden uppfyller, för mig, alla krav på en grön backe. Den har ett tydligt centralt motiv som drar blickfånget till sig. Min blick rör sig från huvudmotivet ut till periferin och sedan tillbaks till huvudmotivet igen. Bilden har ett stort djup och jag upplever den som vacker. Dessutom har den ett punctum för mig, ballongerna som hänger i trädet."

    Flora:
    I mitt fall var det svårare eftersom jag studsade mellan Stefan, Janne, Lasse och Anna-Sofie. Stefans och Anne-Sofies bilder talar språket jag gillar och därför rörde de mig på ett mycket speciellt sätt. Detsamma kan jag säga om Jan som också använder färgerna mycket effektivt.

    Den gröna backen var Åsas val som jag också gillade. Jag är inte Göran Segeholm och trots att han är en enorm inspiration har jag ingen ambition att låtsas kunna förklara och förmedla om detta på samma nivå som honom. Men med mycket ödmjukhet och med tanken på det som jag hörde under workshopen i Stockholm tillsammans med tanken på mitt önskemål att tänka på färgerna väljer jag Lasses bild med följande motivering:

    "Huvudmotivet respekterar estetiskt normerna för vad man kan uppleva som vackert. Det är en mycket romantisk representation av ett typiskt svenskt landskap, rent och tidslös. Bilden respekterar dessutom tredjedelsregeln och har stor djup som verkligen upplevs som behagligt. Stugan, trots gömd bakom ett träd fångar uppmärksamheten och trädet upplevs som en del av huvudmotivet. Himmelen är dramatisk och elegant, påminner mig på något sätt om Ansel Adams (det var väl en komplimang, Lasse!). Färgerna strider inte utan anpassar sig enligt motivet och blir en del av upplevelsen"

    Så sagt fellas. Jag är inte Göran, jag vet inte vad han hade sagt, förmodligen helt annat. Och att vi har valt dessa bilder betyder inte att de är BÄTTRE än alla andra, utan att till slut behöver vi lämna stafetten till någon. INGEN av er har på något sätt misslyckats tolka tema, jag och Åsa har haft det tufft att välja. Kine och Lasse som nu väljer temat till nästa månaden och kommer att välja vem tar stafetten i januari har en tuff uppgift framför sig.

    GRATTIS KINE OCH LASSE !!!

    OCH GRATTIS ALLA FELLAS FÖR EN SÅ UNDERBAR BÖRJAN PÅ VÅR BLOGG PROJEKT:

    EN MÅNAD ETT TEMA TVÅ FELLAS!

    Extra tack till Elisabeth för hennes motivation då hon hade något allvarligt att ta hand om i sitt privatliv men valde att delta i alla fall. Jag smälter som snö när jag ser hur motiverade ni är. Hats off, fellas, ni är grymma!

    Kine och Lasse, nu har ni till den 6e december för att ge oss ett nytt tema. Ju tidigare desto bättre =)

    SvaraRadera